Wetenswaardig
Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs. De lesmethode bestaat uit 30 gethematiseerde lesboeken waarmee leraren hun leerlingen van groep 4 t/m 8 klassikaal kunnen inleiden in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, techniek en taalbeschouwing. Met behulp van de gedegen algemene kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen ontwikkelen zij tegelijkertijd hun woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven.
Themastructuur
Wetenswaardig bestaat uit dertig kerndoeldekkende thema’s voor groep 4 t/m 8. Elk thema bevat 20 lessen die over een periode van vijf tot zes weken kunnen worden onderwezen. Hierdoor kun je zes thema’s per schooljaar behandelen. Alleen de thema’s voor groep 4 bevatten vanwege de praktische haalbaarheid wat minder lessen. Deze lessen hebben per thema steeds een vaste structuur:
Lestype Les Functie
Herhalingslessen | 1 t/m 4 | Herhaling van voorgaande thema’s en voor thema relevante voorkennis |
Introductielessen | 1 t/m 3 | Introductie in het thema vanuit het specifieke vakgebied |
Verdiepingslessen | 4 t/m 8 | Verdieping van het thema vanuit andere vakgebieden |
Toepassingslessen | 9 t/m 13 | Toepassing van opgedane vakkennis in authentieke (taal)opdrachten |
Afsluitingslessen | 14 t/m 16 | Afsluiting van het thema met een kennisquiz en een grote eindopdracht |
Lessen
De thema’s zijn vakgebonden, dat wil zeggen: er zijn geschiedenisthema’s (10x), aardrijkskundethema’s (5x fysisch; 5x sociaal), techniekthema’s (5x) en biologiethema’s (5x). In alle thema’s is de taalontwikkeling geïntegreerd en worden in de verdiepingslessen ook relevante verbindingen gelegd met de andere vakken.
De opbouw van de geschiedenisthema’s is chronologisch vormgegeven aan de hand van tijdvakken, maar in de herhalingslessen komen vorige tijdvakken ook in de hogere groepen steeds terug. In de aardrijkskunde-, techniek- en biologiethema’s is eveneens altijd minstens één geschiedenisles verwerkt.
In de opbouw van de aardrijkskunde-, techniek- en biologiethema’s zit een stapsgewijze opbouw van complexiteit, waarbij voorgaande thema’s steeds voorzien in de nodige voorkennis voor de thema’s die daarop volgen. Ook in deze thema’s worden voorgaande thema’s in de herhalingslessen steeds herhaald.